Stilarter i animation

Stilarter i animation

En animation er en levende og effektiv måde at formidle en virksomheds produkt, et koncept eller en idé. Den kan gøre det komplekse helt simpelt for modtageren, mens den skiller sig ud fra mængden af klassisk producerede videoer. Du kan læse mere om fordelene ved animationer i et tidligere blogindlæg her.

Stilarten i animation

Når man har besluttet sig for, at en animation er lige præcis, hvad man har brug for til at kommunikere sit budskab ud, er der forskellige ting, man skal tage stilling til. Én af de ting er stilen i animationen.

Der kan være mange faktorer, der er med til at bestemme stilen i animationen. Det kan f.eks. være hvilket budskab der skal formidles, om det er en explainer eller et salgspitch, eller hvilket produkt der skal vises frem.

Så her skal man bl.a. tage stilling til karakterdesign, farvevalg og fortællemåden. Alt dette vil vi komme ind på her.

2D eller 3D animation

Et af de første valg man skal tage, når det kommer til animation, er, om det skal være i 2D eller i 3D. Og her skal valget primært tages ud fra hvad animationen skal bruges til.

Er det et salgspitch eller en forklaring af en service din virksomhed udbyder, kan 2D være et godt valg. Her er der ofte ikke brug for så høj en detaljegrad, og ligheden med virkeligheden er heller ikke så vigtig.

Men hvis det kræver en høj detaljegrad som f.eks. visning af et produkt eller tekniske komponenter osv. kan 3D være et bedre valg, da detaljegraden er højere, og man kan gøre det så realistisk at det ligner én til én produktet i virkeligheden.

Herunder er to eksempler på, hvordan 2D og 3D animation kan fungere for hhv. Nordic Story og Rockwool.

Fortællingen

Når valget er taget, om det er en 2D- eller 3D-animation, man vil have, er der stadig masser af muligheder i form af stilarter. For når det kommer til animationer, er alt muligt! Og det betyder også mange valgmuligheder.

Nedenfor kan man se, bare et lille udpluk af, hvordan forskellige stilarter kan se ud når det kommer til en mandlig byggeleder. Der er mere og mindre detaljegrad, og der er forskel på hvor realistisk udseendet ér, skal der være skygger, ansigtsudtryk osv. Hver af mændende giver et forskelligt udtryk, og giver et forskelligt indtryk til seerne.

Her kan man have med i overvejelserne hvilken slags virksomhed man er, og hvem målgruppen er. Man skal gerne gå med en stil, som passer ind i den øvrige kommunikation og visuelle udtryk i virksomheden. Det kan bl.a. også tydeliggøres i farvevalget, logoer osv.

Stilarter i animation

Men selv når karakterdesignet er på plads, er der også meget forskellige måder at fortælle historien på. Det kan f.eks. være en historiefortælling med karakterer, omgivelser og en storyline. Det kan bl.a. se ud som her hos Frokostfirmaet.

Men det kan også være et mere simpelt udtryk, hvor der er fokus på at forklare mere tekniske detaljer, som bliver understøttet med speak. Her er et eksempel for IT-virksomheden GlobalConnect.

Frokostfirmaet
Global Connect

Den endelige animation

Når animationen er færdig, skal den ud at leve. Og den kan bruges stort set hvor som helst – jeres hjemmeside, sociale medier, messer osv. Her kan det være værd at overveje, om den skal laves i forskellige versioner og formater, som passer til de forskellige ting. Måske skal der laves en header til hjemmesiden, eller et story-fomat som kan bruges i en Instagram-story. Her er det igen næsten kun fantasien, der sætter grænser.

Har du lyst til at høre mere om dine muligheder med animation, så tag endelig kontakt til os. Eller læs mere om, hvad vi tilbyder her.