​​SoMe – vælg den rigtige platform 

Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok. Listen over sociale medier bliver længere og længere, og det kan være svært at gennemskue, hvilken platform der er den rette. Til at starte med er det en god idé at få et overblik over mulighederne. Hvilke sociale medier kan hvad, og hvordan kan I bruge det? 

De mest brugte sociale medier – og hvad kan de?

  • Facebook 2.9 milliarder brugere. Den typiske bruger er mellem 25 og 34. Facebook er godt til at opbygge et forhold til brugeren, da der er rig mulighed for interaktion.
  • Instagram 1.4 milliarder brugere. Størst blandt 25-34 årige, mens deres næststørste brugergruppe er de 18-24 årige. Instagram er i særdeleshed godt til virksomheder med en stærk visuel identitet, og det mest oplagte medie til influencer-marketing.
  • LinkedIn 830 millioner brugere. 58.4% af brugerne på LinkedIn er mellem 25 og 34. Platformen bruges primært til networking, og er oplagt til B2B. Herudover viser et studie, at LinkedIn er tre gange så effektiv som Facebook til at generere leads.  

Også værd at have med i overvejelserne

  • Pinterest 444 millioner brugere. Pinterest er platformen, hvor produkter virkelig kan få eksponering, så hvis i beskæftiger jer med e-commerce, bør den komme på listen over annonceplatforme. 87% af brugerne har købt en produkt baseret på content, de har set på Pinterest.
  • TikTok 1 milliard brugere. TikTok er størst blandt de 10 til 19-årige, som er den yngste del af generation Z. I en undersøgelse svarer 40% af generation Z, at de bliver direkte påvirket til at købe produkter, de har set på TikTok. Derudover bruger de i gennemsnit 89 minutter om dagen på TikTok. Til sammenligning er en Facebook-bruger aktiv i cirka 33 minutter om dagen. Særligt for TikTok er det, at indholdet skal være videobaseret. 

Når I har identificeret de sociale medier, der er interessante for jer, er der en række punkter, I bør overveje, inden i lægger jeres strategi.

B2B eller B2C?

Når I skal vælge mellem sociale medier, I skal være til stede på, er det nærliggende først at kigge på virksomhedens natur. F.eks. har det betydning om I er en B2B eller B2C-virksomhed. For B2C er Facebook og Instagram oplagte valg til at øge synligheden af jeres virksomhed, mens der også er rig mulighed for interaktion med mulige kunder. For B2B er LinkedIn en stærk Platform, som både henvender sig til nuværende og potentielle klienter. Her er der samtidig også mulighed for at opbygge en personlig relation. 

Overvej også jeres produkter, services, brandets personlighed og forretningsmodel. Det er alle faktorer, som påvirker hvilken platform, der er den rette. Visuelle brands, såsom grafiske designere, skal kigge på Instagram, mens store virksomheder, uden tvivl skal have LinkedIn i baghovedet, når de vælger platform.

Læg en strategi og hold fast i den

Når I har identificeret de passende platforme for jer, skal der lægges en strategi. Herefter er det vigtigt at være konsekvent med strategien på tværs af jeres valgte platforme. For små virksomheder er det centralt at maksimere reach og gerne så effektivt som muligt.. Det er altså vigtigere at producere content, som kan deles på alle platforme, end det er at fokusere på et specifikt medie. I et tidligere indlæg, kan du læse meget mere om hvorfor det er vigtigt at have en strategi. Find indlægget her. 

Målgruppen

Tænk på målgruppen. Den er en af de vigtigste faktorer, når det kommer til valg af platform. Facebook er mediet med flest brugere, men hvis din målgruppe er mere aktive på Instagram, er det her, I skal lægge jeres energi. Samtidig kan det være værd at have et øje på TikTok, da det er et socialt medie, som fortsat oplever stort vækst. Med det sagt, er de fleste internetbrugere til stede på otte forskellige sociale medier i gennemsnit. Der er altså god mulighed for at nå dem, uanset hvilken kanal du vælger. 

Har du brug for hjælp til din SoMe-strategi, så kan du læse mere om vores SoMe-manager her.