NATIVE ADVERTISING
[‘Næh’tiv Ad-vær-tejsing ]
Native advertising er journalistisk kvalificeret indhold, hvor den gode fortælling er omdrejningspunktet.
Indholdet er sponsoreret af en virksomhed, og er dermed en unik måde for virksomheden, at distribuere deres indhold ud til en ønsket målgruppe.
Vi er behjælpelige i hele processen – forståelse af formatet, hvorfor lave native advertising, hvordan gribes det an, produktionen af indholdet, samarbejde med mediehuse, etc.
HVAD ER NATIVE ADVERTISING
Se med her og hør hvordan Stine Bjerre Herdel (Børsen Creative), Gerd Maria May Hertz (Head of Editorial Development, Jysk Fynske Medier) og Anne Mejdal (Kommerciel Direktør, STEP) forklarer hvad Native Advertising er.
VÆRDIEN AF NATIVE ADVERTISING
Alle taler om NATIVE ADVERTISING som værende det nye og som et effektivt marketingsværktøj. Men hvad er den reelle værdi af NATIVE ADVERTISING? I dette afsnit stilles der skarpt på hvilke KPI’er og succeskriterier, der gør sig gældende ved NATIVE ADVERTISING, hvad NATIVE ADVERTISING skal kunne og hvordan man, som skaber af NATIVE ADVERTISING rent praktisk sikrer en værdi.
Medvirkende: Stine Bjerre Herdel (Børsen Creative), Gerd Maria May Hertz (Head of Editorial Development, Jysk Fynske Medier) og Anne Mejdal (Kommerciel Direktør, STEP).
VÆRDIEN AF NATIVE ADVERTISING
DET JOURNALISTISKE PERSPEKTIV
Hvad skal man gøre for at VÆRNE OM TROVÆRDIGHEDEN – både for reklamebranchen og journalistbranchen? I tredje afsnit af vores vidensdelingsserie stiller vi skarpt på det journalistiske perspektiv i NATIVE ADVERTISING, og hvordan det følsomme emne konkret bør håndteres af de forskellige STAKEHOLDERS.
Medvirkende: Stine Bjerre Herdel (Børsen Creative), Gerd Maria May Hertz (Head of Editorial Development, Jysk Fynske Medier) og Anne Mejdal (Kommerciel Direktør, STEP).
Native advertisement
Når I som virksomhed vil annoncere, og I har sat et stort beløb af i budgettet til markedsføring og annoncering, er det meget vigtigt, at annonceringen bliver grebet rigtigt an, så I opnår den ønskede effekt med mange nye kunder og dertil øget omsætning.
De traditionelle annonceringsformater har ikke længere den samme effekt, som de havde før i tiden, og nu om stunder betragter mange brugere dem bare som forstyrrende elementer, hvilket er medvirkende til, at brugeren bliver lettere irriteret, og annoncen derfor kan risikere at have den stik modsatte effekt end det, som var ønsket.
Men hvad er native advertisement for noget? Det er annoncer, der er tilpasset det redaktionelle indhold der, hvor man vil bringe annoncen. Designmæssigt skal annonceringen ligne det medie, hvor annoncen skal være, og indholdet skal indeholde den samme høje kvalitet, så brugeren ser eller læser det kommercielle indhold med samme interesse, som når han eller hun læser det redaktionelle indhold. Men annoncen skal være mærket med en tekst, der fortæller, at det er en annonce, så mærkningen er i orden i henhold til markedsføringslovens paragraf 4. Det, at man tilpasser annoncen til det redaktionelle stof, gør, at man får fat i de rigtige kunder, der læser eller ser annoncen med stor interesse. Native advertisement klarer sig rigtig godt på mobile platforme, og på de sociale medier vinder denne form for annoncering frem og udfordrer de traditionelle bannerannoncer.
Man kan sige, at native advertisement er lidt i familie med content marketing. Med content marketing gælder det om at producere værdifuldt indhold til egne kanaler, men med native advertising handler det om at købe sig plads til at sætte værdifuldt indhold på andres kanaler.
Native advertising
Her hos NORDIC STORY STUDIO er vi behjælpelige med at skabe det helt rigtige kvalificerede indhold til jeres annoncering, så der bliver skabt en rød tråd i hele jeres markedsføring. Med en god journalistik og den rigtige fortælling som omdrejningspunkt kan vi distribuere annoncens indhold ud til den ønskede målgruppe. Vi ved nøjagtigt, hvordan vi skal gribe det an fra start til slut, både med produktion af indhold, samarbejde med mediehuse mm. Vi er et digitalt og kreativt bureau, der har en stor erfaring og viden inden for kommunikation, storytelling og produktion af digitale tekster.
Native advertisement er et nyt og effektivt marketingsværktøj. Det er vigtigt, at brugeren oplever en nytteværdi af annoncen, der matcher den kontekst, de i forvejen er ved at konsumere. Det vil med andre ord sige, at indholdet skal være så gennemsigtigt, at modtageren ikke bliver forstyrret i deres brugeroplevelse. Der skal fortælles den gode og troværdige historie, der interesserer brugeren, samtidig med, at det visuelt ser indbydende ud med en flot opsætning. Når annoncen på den måde bliver tilpasset det redaktionelle indhold, hvor den skal vises, gør det ikke noget for brugeren, at det er en annonce, da den jo er interessant i forhold til det, man ellers er i gang med at læse.
Og hos os gør vi meget for at værne om troværdigheden ved denne form for annoncering, så brugeren ikke er i tvivl om, at det er en annonce, og at der er en kommerciel partner bag artiklen. At det er en reklame, selvom den er interessant. For hvis brugeren føler sig vildledt, giver annoncen ikke den ønskede velvilje over for det budskab, som man gerne vil have igennem.
Native annoncering
Det er en stor udfordring i dag at få modtagerens opmærksomhed. Og det kan være svært at finde ud af som virksomhed, hvordan det skal gribes an. Når du henvender dig til NORDIC STORY STUDIO kan du regne med, at vi altid har en tilgang til opgaverne, der er resultat- og forretningsorienteret. Vi ønsker at imødekomme jeres behov og skabe synlige resultater. Hos os handler det om at gøre en forskel, og vi elsker vores arbejde. Det kan vores kunder både se, høre og mærke, når vi samarbejder omkring de opgaver, som vi beskæftiger os med.
Med native advertising tilbyder vi muligheden for at indtænke dit budskab i en 360 graders fortælling, der kan anvendes på tværs af platforme, fx i en journalistisk kvalificeret artikel, film, billeder, infografik mm. Det vil med andre ord sige, at man bruger en overordnet historie til at skabe indhold til de forskellige platforme, så der derved skabes en rød tråd gennem hele kommunikationen, hvilket resulterer i en større gennemslagskraft hos målgruppen.
Modtageren af en annonce skal have komplet tillid til afsenderen og afsenderens formål med artiklen. Når native advertising er udført rigtigt, er der en stor troværdighed i annoncen, og det skaber varige relationer mellem modtager og afsender. I sidste ende skaber det loyale og gode kunder i virksomheden.